Rekordy mniej lub bardziej rowerowe

Pan Wszystkojad spożywa koło (26 KB) Niejaki Michel Lotito (rocznik 1950), mieszkaniec francuskiego Grenoble, zjada metal i szkło począwszy od 9 roku życia. Nic dziwnego, że jest znany jako Monsieur Mange-tout, czyli Pan Wszystkojad. Lekarze prześwietlali jego żołądek i opisali jego zdolność do konsumpcji 900 g metalu dziennie jako unikatową. Od 1966 r. dieta pana Lotito objęła 10 rowerów, sklepowy wózek na zakupy zjedzony w ciągu 4 1/2 dnia, 7 telewizorów, 6 żyrandoli i niskokaloryczną awionetkę Cessna...

Thomas Edward Goodwin (Wielka Brytania, 1912-1975) w ciągu 365 dni 1939 roku przejechał 120 805 km, czyli średnio 330,96 km dziennie. Do 14 maja 1940 przejechał 160 934 km w ciągu 500 dni.

Jay Aldous i Matt DeWaal przejechali na rowerach 22 997 km podczas trwającej 106 dni, od 2 kwietnia do 16 lipca 1984, wyprawy dookoła świata.

Nicholas Mark Sanders z Wielkiej Brytanii (ur. 1957) objechał świat na rowerze (20 977,8 km) w ciągu 78 dni, 3 godzin i 30 minut w dniach 5 lipca-21 września 1985.

Największy dystans pokonany podczas wyprawy rowerowej - ponad 643 700 km - przejechał wędrowny wykładowca Walter Stolle (ur. 1926) od 24 stycznia 1959 do 12 grudnia 1976, odwiedzając przy tym 159 krajów. Bicyclopedia podaje, że złapał przy tym ponad 1000 gum...

Od 1922 do 1973 Tommy Chambers (1901-1984) przejechał na rowerze potwierdzoną odległość 1 286 517 km.

Rekord prędkości jazdy na rowerze wynosi 268,83 km/h. Został on ustanowiony przez Freda Rompelberga z Holandii, jadącego za osłoną przeciwwietrzną po torze Bonneville Salt Flats w stanie Utah 3 października 1995.

Najwyższy szczyt - Kanadyjczycy Bruce Bell, Philip Whelan i Suzanne MacFayden wjechali 25 stycznia 1991 na rowerach na wysokość 6960 m npm., zdobywając szczyt Aconcagua w Argentynie. Wyczyn ten powtórzyli: 11 marca 1993 Mozart Hastenreiter Catno (Brazylia), a 6 stycznia 1994 Tim Sumner i Jonathan Green (oboje z Wlk. Brytanii).

Największe przewyższenie zdobył w ciągu jednego dnia 37-letni Włoch, Carlo Tagliapietra, który 30 października 1997 pokonał wzniesienia o łącznej wysokości 15.217 metrów w ciągu 24 godzin.

Pierwszym zanotowanym wyścigiem rowerowym był wyścig welocypedów, rozegrany 31 maja 1868 na trasie 2 km w Parc de Plaud w Paryżu. Jego zwycięzcą został Brytyjczyk, dr James Moore (1847-1935), późniejszy kawaler Legii Honorowej.

Największa liczba uczestników wyścigu kolarskiego to 31 678 kolarzy w wyścigu Londyn-Brighton (90 km) 19 czerwca 1988.

Najdłuższy jednodniowy wyścig szosowy ze startu wspólnego jest rozgrywany na trasie Bordeaux-Paryż i liczy 551-620 km. Jadąc część trasy za motocyklem, najwyższą średnią prędkość, 47,186 km/h, osiągnął Herman van Springel (Belgia) w 1981 r. Dystans 584,5 km przejechał w 13 godz. 35 min. 18 s.

Największa liczba zwycięstw w odbywającym się co roku wyścigu Tour de France wynosi 5, a wywalczyli je: Jacques Anquetil (Francja) w 1957 i w latach 1961-64; Eddy Merckx (Belgia) w latach 1969-72 i 1974; Bernard Hinault (Francja) w latach 1978-79, 1981-82 i 1985; oraz Miguel Indurain (Hiszpania) w latach 1991-95.

Najmniejszą różnicą czasu wygrał Tour de France Greg LeMond (USA) w roku 1989, gdy po przejechaniu 3267 km, po 23 dniach zmagań, przyjechał tylko o 8 sekund wcześniej od Laurenta Fignon, kończąc wyścig w czasie 87 godz. 38 min. 35 s.

Najwyższą średnią prędkość w Tour de France osiągnął Lance Armstrong w 1999 r. - 40,27 km/h.

Rudi Jan Jozef De Greef (ur. 1955) stał na rowerze nieruchomo bez podparcia przez 10 godzin w Meensel-Kiezegem (Belgia) 19 listopada 1982.

Światowy rekord w jeździe na tylnym kole wynosi 4 godziny, 21 minut oraz 1 sekundę, i od 18 listopada 1986 roku należy do Brytyjczyka, Roberta Hurda.

19 chłopa na jednym rowerze (28 KB) Największa liczba osób jadących równocześnie na jednym rowerze wynosi 19. 30 czerwca 1988 tylu właśnie członków klubu sportowego Jago wsiadło na rower i zdołało ujechać 200 m w Semarangu na Jawie (Indonezja).

Pierwszy projekt maszyny napędzanej mechanizmami korbowymi i pedałami, datowany na rok 1493, przypisuje się Leonardo da Vinci (1452-1519), ewentualnie któremuś z jego uczniów.

Pierwszą praktyczną konstrukcję roweru wykonał w latach 1839-1840 Kirkpatrick Macmillan z Dumfries w Szkocji. Obecnie znajduje się ona w londyńskim Science Museum. Pierwszym rowerem użytkowym był welocyped, zbudowany w marcu 1861 roku przez Pierre'a i Ernesta Michaux z Paryża. [Więcej o historii rowerów.]

Największa parada rowerzystów odbyła się 17 kwietnia 1988 roku w San Juan w Puerto Rico. Brało w niej udział 1 816 300 osób.

Najdłuższym kiedykolwiek zbudowanym rowerem typu tandem (bez trzeciego koła stabilizującego) jest liczący 20,4 m długości pojazd dla 35 rowerzystów, wykonany przez firmę Pedaalstompers Westmalle z Belgii. 20 kwietnia 1979 roku ważąca 110 kg machina z kompletną obsadą pokonała dystans ok. 60 metrów.

Najwyższym rowerem świata, o największej średnicy kół, jest rower Frankencycle, który mierzy 3,40 m wysokości i ma koła o średnicy 3,05 m. Konstruktorem tego pojazdu jest Dave Moore z Rosemead w Kalifornii, a jego pierwszym użytkownikiem - Steve Gordon, który po raz pierwszy dosiadł go 4 czerwca 1989.

Terry Thiessman z Nowej Zelandii zaprojektował i zbudował rower o długości 22,24 m i wadze 340 kg. 27 lutego 1988 roku przejechano na nim dystans 246 metrów.

Najmniejszy na świecie rower zdolny do jazdy skonstruował Australijczyk Neville Patten. Na swym pojeździe, mającym koła o średnicy 1,95 cm, przejechał 25 marca 1988 roku odległość 4,1 m.

Młody Dunlop na rowerze - fot. Keystone Collection (26 KB) Najmniejszy rower jednokołowy - 28 lipca 1996 na Akademii Wychowania Fizycznego w Budapeszcie Szwed Peter Rosendahl przejechał na jednokołowym rowerze o wysokości 20 cm i średnicy koła 18 mm odległość 4 m. Pojazd nie był wyposażony w żadne dodatkowe urządzenia czy przedłużenia.

Największy rower, klasyczny bicykl z kołami o średnicy 165,7 cm (przednie) i 45,7 cm (tylne) zbudowano w firmie Coventry Machinists Co. w 1881 roku.

Wynalazca John Boyd Dunlop założył pierwszą parę opon rowerowych na tylne koła trójkołowca Edlin Quadrant, należącego do jego syna Johnny'ego, w dniu 28 lutego 1888 roku.

Miano największego trójkołowca bardzo długo dzierżył pojazd skonstruowany w 1895 roku przez amerykańską firmę Waltham Manufacturing Co. Miał ponad 5 m długości i ogromne 18-calowe opony o średnicy 3,35 m, a całość ważyła niemal 1400 kg. Wehikuł był zbyt szeroki, by mógł uczestniczyć w normalnym ruchu drogowym, jednak często wykorzystywano go podczas parad, w celach reklamowych. Kierowaniem zajmował się jeden człowiek, a na każde z dwóch kół napędowych przypadało po 4 pedałujących. Od 1996 roku tytuł rekordzisty należy do 24-osobowego trójkołowca Fumair Flyer, ufundowanego przez brytyjską firmę produkującą sprzęt medyczny. Jego budowa zajęła 2000 osobogodzin. Układ kierowniczy, koła, oś, sprężyny i amortyzatory pochodzą z ciężarówek. Pedałuje cała 24-osobowa załoga, nadając pojazdowi maksymalną prędkość 40 km/h, a przejazdową - 24 km/h. Jest wyposażony trzy biegi, ma 7,7 m długości i 2,04 m szerokości. Bez załogi waży 707 kg.


Opracowano na podstawie polskich wydań Księgi Rekordów Guinnessa z 1990 i 1998 roku oraz Bicyclopedii. Wielkie dzięki za współpracę dla Alfera i MeW@sHa.


Wybór copyright © 1998-1999 by Szymon "Zbooy" Madej (ysmadej@cyf-kr.edu.pl)     24.06.00 11:11