Wzrost | Wielkość ramy | Długość górnej rury | Długość główki ramy | Długość i kąt wzniosu mostka | Długość korb | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
rodzaj | MTB | szosa | MTB | szosa | MTB | szosa | MTB | szosa | MTB | szosa | |
miara | cm | cale | cm | mm | mm | mm | mm | mm/st. | mm | mm | mm |
152-160 | 37-42 | 14,5-16 | 48-51 | 540-555 | 510-540 | 80-90 | 80-100 | 90/-5 | 80 | 165 | 165 |
161-167 | 40-45 | 15,5-17,5 | 50-54 | 555-565 | 535-560 | 90-100 | 100-120 | 100/0 | 90 | 170 | 170 |
168-175 | 43-48 | 16,5-19 | 53-57 | 565-575 | 545-575 | 100-120 | 120-150 | 120/5 | 100 | 175 | 172,5 |
176-182 | 46-51 | 18-20 | 56-60 | 575-585 | 565-590 | 120-140 | 140-170 | 130/10 | 110 | 175 | 175 |
183-190 | 50-55 | 19,5-22 | 59-63 | 585-600 | 585-600 | 130-160 | 160-180 | 135/10 | 120 | 175 | 177,5 |
191-197 | 54-59 | 21,5-23,5 | >63 | 600-620 | 590-620 | 140-170 | >170 | do 145/20 | 130 | 180 | 180 |
Wartości te są oczywiście przybliżone i powinny być korygowane w zależności od stylu jazdy, zastosowania roweru, konstrukcji ramy i osobistych upodobań, niemniej są na tyle dokładne, że mogą doskonale służyć jako wskazówka i punkt odniesienia przy rozmowach ze sprzedawcami, przed zakupami w sklepach rowerowych. Pedantyczne trzymanie się tych parametrów, zwłaszcza w przypadku rowerów wyścigowych, może prowadzić do "odczuwalnych" skutków.
Uwaga tłumacza: Z wielu innych źródeł słyszałem, że długość korb najprościej określić dzieląc wzrost przez 10. Dane w tabeli, szczególnie odnoszące się do MTB, wyraźnie odbiegają od tej metody, ale nieduży to ból, zważywszy że np. Shimano oferuje skok długości o 2,5 mm jedynie w grupie XTR, więc wielkiego wyboru nie ma. Może inni producenci oferują więcej, niestety nie posiadam wiadomości na ten temat - jeśli ktoś może uzupełnić te dane, byłoby miło. Z drugiej strony, jedni/jedne z nas mają odnóża krótsze (np. ja), drudzy/drugie dłuższe, więc najlepiej sprawdzić to doświadczalnie.
Uwaga George'a: Pozwalam sobie na prywatny komentarz odnośnie wielkości ram szosowych. Otóż wszystkie rozmiary są o "jeden numer" zawyżone, biorąc pod uwagę współczesne tendencje. Na przestrzeni ostatnich lat daje się zauważyć w kolarstwie wyczynowym skłonności do jeżdżenia na ramach coraz to mniejszych. Mniejsza rama zbudowana z tych samych rur co większa jest bowiem sztywniejsza i - co istotniejsze - lżejsza. Osobnicze predyspozycje wyrównuje się korzystając z dłuższych wsporników siodła (sztycy) i kierownicy (mostka). Oglądając archiwalne filmy z epoki Szozdy i Szurkowskiego odnosi się wrażenie, że wszyscy kolarze jeżdżą na rowerach pożyczonych od starszego brata :-)))
Dane zaczerpnięte z niemieckiego Bike Sport News 11-12/99.
![]() |
Copyright © 1999 by Bike Sport News Tłumaczenie i opracowanie: Qba "jamala" Larysz (jamala@krakow.home.pl) 2000 |
27.06.00 19:08 |