Jaki rozmiar ramy?

WzrostWielkość ramyDługość górnej ruryDługość główki ramyDługość i kąt wzniosu mostkaDługość korb
rodzajMTBszosaMTBszosaMTBszosaMTBszosaMTBszosa
miaracmcalecmmmmmmmmmmm/st.mmmmmm
152-16037-4214,5-1648-51540-555510-54080-9080-10090/-580165165
161-16740-4515,5-17,550-54555-565535-56090-100100-120100/090170170
168-17543-4816,5-1953-57565-575545-575100-120120-150120/5100175172,5
176-18246-5118-2056-60575-585565-590120-140140-170130/10110175175
183-19050-5519,5-2259-63585-600585-600130-160160-180135/10120175177,5
191-19754-5921,5-23,5>63600-620590-620140-170>170do 145/20130180180

Wartości te są oczywiście przybliżone i powinny być korygowane w zależności od stylu jazdy, zastosowania roweru, konstrukcji ramy i osobistych upodobań, niemniej są na tyle dokładne, że mogą doskonale służyć jako wskazówka i punkt odniesienia przy rozmowach ze sprzedawcami, przed zakupami w sklepach rowerowych. Pedantyczne trzymanie się tych parametrów, zwłaszcza w przypadku rowerów wyścigowych, może prowadzić do "odczuwalnych" skutków.

Uwaga tłumacza: Z wielu innych źródeł słyszałem, że długość korb najprościej określić dzieląc wzrost przez 10. Dane w tabeli, szczególnie odnoszące się do MTB, wyraźnie odbiegają od tej metody, ale nieduży to ból, zważywszy że np. Shimano oferuje skok długości o 2,5 mm jedynie w grupie XTR, więc wielkiego wyboru nie ma. Może inni producenci oferują więcej, niestety nie posiadam wiadomości na ten temat - jeśli ktoś może uzupełnić te dane, byłoby miło. Z drugiej strony, jedni/jedne z nas mają odnóża krótsze (np. ja), drudzy/drugie dłuższe, więc najlepiej sprawdzić to doświadczalnie.

Uwaga George'a: Pozwalam sobie na prywatny komentarz odnośnie wielkości ram szosowych. Otóż wszystkie rozmiary są o "jeden numer" zawyżone, biorąc pod uwagę współczesne tendencje. Na przestrzeni ostatnich lat daje się zauważyć w kolarstwie wyczynowym skłonności do jeżdżenia na ramach coraz to mniejszych. Mniejsza rama zbudowana z tych samych rur co większa jest bowiem sztywniejsza i - co istotniejsze - lżejsza. Osobnicze predyspozycje wyrównuje się korzystając z dłuższych wsporników siodła (sztycy) i kierownicy (mostka). Oglądając archiwalne filmy z epoki Szozdy i Szurkowskiego odnosi się wrażenie, że wszyscy kolarze jeżdżą na rowerach pożyczonych od starszego brata :-)))

Dane zaczerpnięte z niemieckiego Bike Sport News 11-12/99.


Copyright © 1999 by Bike Sport News
Tłumaczenie i opracowanie: Qba "jamala" Larysz (jamala@krakow.home.pl) 2000
    27.06.00 19:08