FAQ pl.rec.rowery



FAQ PL.REC.ROWERY
wersja 2.0.3 (22.10.2001)
Copyright (c) 1999-2001 by respective writers from pl.rec.rowery
Stworzone przez Szymona "Zbooya" Madeja
Obecnie administrowane przez Marcina "dome" Dąbrowskiego

------------------------------------------------------------------------
Spis treści:

0. WSTĘP

0.1. Gdzie mogę znaleźć aktualną kopię tego FAQ-a?
0.2. Co nowego w FAQ-u?

I. SPRZĘT, REGULACJA, NAPRAWA

I.1. Jak powinno się czyścić i smarować łańcuch?
     Czy mogę stosować do tego WD-40?
I.2. Coś mi stuka/trzeszczy przy pedałowaniu? Dlaczego? Co robić?
I.3. Jak zdjąć korby z osi suportowej?
I.4. Piszczą mi hamulce. Co robić?
I.5. Czy da się założyć kasetę 7-/8-/9-rzędową do piasty 7-/8-/9-rzędowej?
     Jak w ogóle wygląda sprawa kompatybilności tych systemów?
I.6. Czy lepiej używać twardego łańcucha i miękkiej kasety, czy może na
     odwrót?
I.7. Jak dzielimy przednie przerzutki? Co to jest "top/bottom pull",
    "top swing"?
I.8. Czy można używać V-brejków z klamkami do canti?
I.9. Jaki łańcuch kupić?
I.10. Założyłem nowy łańcuch i mi przeskakuje przy pedałowaniu.
      Czy muszę kupić nową kasetę?
I.11. Co ile zmieniać łańcuch?
I.12. Jak serwisować rower?
I.13. Jak załatać dziurawą dętkę?
      Jak to zrobić przy użyciu telefonu komórkowego?
I.14. Podobno są jakieś ramy aluminiowe polskiej produkcji. Co o nich
     sądzicie?
I.15. Jakie sakwy wybrać?
I.16. Jaki rozmiar koła wpisać do licznika rowerowego?

II. SŁOWNICZEK TRUDNIEJSZYCH POJĘĆ

II.1. Co oznacza skrót CNC?
II.2. Co oznaczają nazwy sinmoly, trimoly itp. w rowerach Authora?
II.3. Jak należy pisać - V-break czy V-brake?
II.4. Co to jest OTB?
II.5. Jakie są dyscypliny MTB? Co to jest XC, DH, FR itd.?
II.6. Co to są łożyska maszynowe?
II.7. Co to jest cieniowanie i po co się je stosuje?

III. PL.REC.ROWERY I ROWERY W INTERNECIE

III.1. Jakie są fajne polskie strony rowerowe?
III.2. Czy istnieje polski kanał IRC-owy, poświęcony rowerom?
III.3. Czy są w Polsce internetowe rowerowe sklepy wysyłkowe?
III.4. Po czym poznać bywalca pl.rec.rowery?
III.5. Od jak dawna istnieje grupa pl.rec.rowery?
III.6. Czy istnieją jakieś archiwa grupy?
III.7. Jakich reguł należy przestrzegać przy pisaniu wiadomości na grupę?
III.8. Co to jest LITeratura?
III.9. Co to jest POEzja? Gdzie jest knajpa "Pod Rurą"?
III.10. Skąd pobierać materiały rowerowe - dokumentacje, instrukcje? 

IV. GŁUPIE PYTANIA

IV.1. Jaki rower mam sobie kupić?
IV.2. Jak się mierzy kultowość?
IV.3. Co na to Author?
IV.4. Co sądzicie o sprzęcie X? Co wybrać: X czy Y?
IV.5. Czym się różni rowerzysta od bikera?
IV.6. Jak zostać grupowym spamerem?

V. INNE

V.1. Gdzie jest jakiś dobry sklep/warsztat w mieście XXX?
V.2. Czy rower aluminiowy można wozić autem na bagażniku dachowym, łapiąc
     go za dolną rurę?
V.3. Czy można ubezpieczyć rower od kradzieży?
V.4. Jak przypinać rower zostawiany na ulicy?
V.5. Jak przekonać płeć piękną, że rower też jest pięknym sportem?
V.6. Gdzie w Polsce można kupić polar (materiał)?
     Kto w Polsce szyje z polaru ubrania?
V.7. O co chodzi z tą całą kultowością i Powsinem?
V.8. Co to jest tzw. asortyment komunijny?


========================================================================
0. WSTĘP

0.1. Gdzie mogę znaleźć aktualną kopię tego FAQ-a?

{Zbooy:}

Na grupie pl.rec.rowery - powinien być wysyłany co najmniej 2 razy
w miesiącu (przeważnie około 1. i 15. dnia) - albo pod adresami:
http://www.cyfronet.krakow.pl/rowery/txt/faq.txt
http://www.bicykle.waw.pl/plrrfaq.asp
(z literkami zakodowanymi w utf-8 :-)).

------------------------------------------------------------------------
0.2. Co nowego w FAQ-u?

{dome:}

2.0.3 (22.10.2001)
Dodano pytanie "Co to jest cieniowanie i po co się je stosuje?"
Dodano pytanie "Jak zostać grupowym spamerem?"
Poprawiono odpowiedź na pytanie dotyczące ram z Mielca (na żądanie
autora).

2.0.2 (19.06.2001)
Dodano pytania:
"Czym się różni rowerzysta od bikera?"
"Jaki rozmiar koła wpisać do licznika rowerowego?"

2.0.11 (4.06.2001)
Dodano adres internetowego sklepu rowerowego. 

2.0.1 (31.05.2001)
Długi tekst o malowaniu ram przeniesiono na OZSR
(http://www.cyf-kr.edu.pl/rowery/malow.html)
Dodano punkt o grupowych serwerach FTP.

2.0 (22.05.2001)
Przeorganizowano całkowicie FAQ dzieląc pytania na grupy tematyczne
Dodano punkt "Co to są łożyska maszynowe?"
Poszerzono punkt o malowaniu

========================================================================
I. REGULACJA, NAPRAWA, KONSERWACJA


I.1. Jak powinno się czyścić i smarować łańcuch?
     Czy mogę stosować do tego WD-40?

{Zbooy:}

Prawie wszystko na ten temat jest na stronie u Zbooya:
http://www.cyfronet.krakow.pl/rowery/
dział Sprzęt|Naprawa-regulacja-konserwacja.
(Jeśli chodzi o drugie pytanie: czyścić WD-40 można, choć są tańsze
sposoby, za to smarować nie radzę.)

------------------------------------------------------------------------
I.2. Coś mi stuka/trzeszczy przy pedałowaniu? Dlaczego? Co robić?

{Olgierd Cybulski:}

- Sprawdzić śruby dokręcające korbę do osi suportu. Zdjąć korby,
posmarować kwadratowe "gniazda" jakimś olejkiem teflonowym itp.
i założyć obrócone o 90 stopni, po czym docisnąć mocno, przejechać
intensywnie kilkadziesiąt km i dokręcić ostatecznie na maksa.

- Sprawdzić śruby (nity) mocujące koronki w korbie. W razie czego
mocno dokręcić (jeśli śruby).

(Darek:)

- Sprawdzić pedały. Często się zdarza, że problem tkwi w
poluzowanych pedałach. Należy sprawdzić dokręcenie pedałów do
korby, a także - jeśli są rozbieralne - stan łożysk na ośkach
pedałów.

{Zbooy:}

- Sprawdzić stan suportu. Zajrzeć do porad Andrzeja Oziębło:
http://www.cyfronet.krakow.pl/rowery/
dział Sprzęt|Naprawa-regulacja-konserwacja|Konserwacja suportu.

------------------------------------------------------------------------
I.3. Jak zdjąć korby z osi suportowej?

{Darek:}

Jedyny polecany i odpowiedni sposób to zastosowanie ściągacza do korb.
Użycie narzędzi typu młotek i duży wkrętak prowadzi najczęściej do
uszkodzenia korby. Ściągacz jest dostępny w sklepach rowerowych w
cenie kilkunastu złotych.

------------------------------------------------------------------------
I.4. Piszczą mi hamulce. Co robić?

{Dominik Marczak:}{Zbooy:}

Najpierw spróbuj ustawić klocki tak, by ich przednia część znajdowała
się o 1-1,5 mm bliżej obręczy niż tylna - patrz rysunek (widok z góry).

               przód
            |        |
            |        |
     /   /  |        |  \   \
    /   /   | obręcz |   \   \
   /   /    |        |    \   \
  /   /     |        |     \   \
            |        |
 klocek         tył        klocek

Jeśli to nie pomoże, dokładnie wyczyść klocki i obręcz. Czasem, przy
tylnym hamulcu, pomaga założenie boostera (podkowy).
Więcej informacji - patrz http://www.cyfronet.krakow.pl/rowery/
dział Sprzęt|Naprawa-regulacja-konserwacja|Regulacja hamulców canti.

------------------------------------------------------------------------
I.5. Czy da się założyć kasetę 7-/8-/9-rzędową do piasty 7-/8-/9-
     rzędowej? Jak w ogóle wygląda sprawa kompatybilności tych systemów?

{Andrzej Oziębło:}

Można, ale trzeba wymienić bębenek. Ten odkręca się łatwo, ale często
jego cena jest porównywalna z ceną całej piasty (np. 8-rzędowy bębenek
Alivio - 77 zł, cała piasta 8-ka Alivio z bębenkiem - 84 zł). Po
przejściu z mniej- na wiecej-rzędowy napęd musimy też przesunąć oś w
piaście i przecentrować koło (przesunąć obręcz bliżej kasety).

Innym problemem jest kompatybilność manetek 7-/8-/9-rzędowych z
kasetami. 9-ki sa zupełnie niekompatybilne z innymi, 7-ki i 8-ki
częściowo tak. Pamiętajmy, że odległości między dwoma trybkami kaset
są nieco różne i wynoszą: w 7-ce 5 mm, a 8-ce - 4,8 mm. Według opinii
mechaników z serwisu na Pędzichowie w Krakowie udaje się w miarę
dobrze wyregulować manetki 7-ki i kasetę 8-kę z odjętą jedną koronką.
W drugą stronę, tzn. stosowanie manetki 8-rzędowej do kasety
7-rzędowej daje złe rezultaty - nie da się takiego zestawu porządnie
wyregulować.

{Andrzej Oziębło:}

Wobec licznych pytań i wątpliwości wyrażanych ostatnio w grupie i
mojej ciemnoty w tym zakresie udałem się na przepytki do USR-a, by
zaciągnąć języka. Spróbuję w kilku zdaniach zebrać wszystko na temat
mieszania komponentów 9- z innymi napędami.

Ustalmy najpierw fakty. W napędzie 9-rzędowym węższy jest łańcuch,
mniejsze odleglości między zębatkami w kasecie, ale także - UWAGA! -
nieco mniejsze między przednimi tarczami. Wszystkie napędy 9-rzędowe
Shimano są w systemie HG. Bębenek ma tę samą długość, co w napędzie
8-rzędowym i oczywiście jest szerszy niż w 7-rzędowym. Przerzutki
tylne są inne: mają nieco węższe wózki. Szerokości zębatek przednich
i tylnych (ale nie podkładek dystansowych) są podobne, jak w 8-kach i
7-ach HG.

Tyle faktów. Jakie z tego wynikają konsekwencje i co na to fachowcy,
bo teoria często rozmija się z praktyką warsztatową:

- przerzutki tylne: pomimo teoretycznych obaw śmiało można używać
przerzutek 9-rzędowych do napędów 8- lub 7-rzędowych, na odwrót nie;

- przednie: nie wiem :-), zapomniałem zapytać;

- ze względu na zmniejszenie odległości między tarczami lepiej nie
mieszać łańcuchów i tarcz pochodzących z różnych rodzin, a tym
bardziej łańcuchow i kaset, przynajmniej w jedną stronę. W drugą -
tzn. kaseta i tarcze 8-rzędowe, wąski 9-rzędowy łańcuch - można
(szerokości zębatek są prawie te same), tylko po co?

- nie można mieszać różnych manetek i kaset oraz tarcz.

------------------------------------------------------------------------
I.6. Czy lepiej używać twardego łańcucha i miękkiej kasety, czy może
     na odwrót?

{Andrzej Oziębło:}

Najlepiej używać zbliżonych twardości, w żadnym przypadku twardej
kasety i miękkiego łańcucha. Wydaje się, że równie dobrze można
stosować bardzo twardy łańcuch do przeciętnie twardych kaset.


------------------------------------------------------------------------
I.7. Jak dzielimy przednie przerzutki?
     Co to jest "top/bottom pull", "top swing"?

{Grelus & jamala Co.:}

Przednie przerzutki dzielimy ze względu na:

A. Sposób ciągnięcia linki:

A.1. Górny ciąg (top pull) - linka prowadzona po górnej rurze ramy
"schodzi" do przerzutki od góry.

A.2. Dolny ciąg (bottom pull) - linka prowadzona po dolnej rurze ramy
"wchodzi" do przerzutki od spodu.

Sposób ciągnięcia linki nie ma bezpośredniego wpływu na pracę
przerzutki. W przypadku "bottom pull" może jednak powodować szybsze
brudzenie linek, a to ma wpływ na precyzję działania. Przerzutki firmy
SRAM (a chyba ostatnio Shimano też) łączą w sobie systemy "top pull" i
"bottom pull". Wystarczy odpowiednio do potrzeby umocować linkę.

B. Sposób przesuwu wodzika (klatki) przerzutki:

B.1. Równoległy - dość archaiczna konstrukcja, obecnie nie spotykana.
Klatka zamocowana jest do poziomego pręta, który odsuwa ją i przysuwa
do ramy: (ten i następne rysuneczki przedstawiają widok od tyłu roweru
- należy oglądać czcionką nieproporcjonalną, np. Courier, inaczej się
rozjadą).

 |____|         <- rura podsiodłowa
|______|    __  <- obejma
 |///-|----|  | <- poziomy pręt w spiralnej sprężynie
 |    |    |[]|    przesuwający umocowaną doń klatkę
 |    |    |  |    dalej i bliżej ramy
 |    |    |__| <- klatka, wewnątrz łańcuch []

Ze względu na poziomy przesuw klatki, przerzutki tego typu nie są w
stanie obsłużyć koronek o dużej różnicy zębów, nie mówiąc o trzech
koronkach w rowerach górskich. Zastosowanie tylko w rowerach szosowych
i dawnych turystycznych. Ze względu na minimalną ilość ruchomych
części, praktycznie niezniszczalne, ale za cenę kiepskiej precyzji
działania.

B.2. Skośny - ten typ przerzutek polega na połączeniu klatki z obejmą
przerzutki za pomocą równoległoboku (pantografu), który powoduje
uniesienie wodzika (klatki) ku górze wraz z przesuwaniem nad większe
koronki. Ze względu na położenie klatki względem obejmy, wyróżniamy
dwa podtypy:

B.2.a. "bottom swing" (ta nazwa nie funkcjonuje w angielskim, to nasz
rodzimy wynalazek) - wcześniejsza konstrukcja przerzutek przednich,
obecnie w zaniku, chociaż wciąż do kupienia w lepszych sklepach
rowerowych. W tym typie klatka zawieszona jest na pantografie poniżej
obejmy. Powoduje to konieczność wysokiego zamocowania obejmy na rurze
podsiodłowej, co nie zawsze jest możliwe (szczególnie w fullach).
Wyklucza to także mocowanie przerzutki do osi suportu:

 |____|__       <- rura podsiodłowa
|_______o|      <- obejma i przymocowane do niej
 |   o|  \         górne sworznie ( o ) pantografu
 |    \   \     <- pantograf
 |    |\   o__  <- dolne sworznie pantografu
 |    |(O)=|  | <- (O) sprężyna na sworzniu - "ściąga" się
 |    |    |[]|     między klatką a wewnętrznym ramieniem
 |    |    |  |     pantografu,likwidując powstające luzy
           |__| <- klatka, wewnątrz łańcuch []

Zaletami tej konstrukcji są: położenie sprężyny, która działa między
wewnętrznym ramieniem pantografu a klatką, wybierając luzy powstające
na sworzniach w czasie eksploatacji i duża trwałość (udokumentowany
przypadek STX z przebiegiem <50000 km, luzy minimalne), z powodu
mniejszej ilości elementów ruchomych w porównaniu z następnym typem.

B.2.b. Top swing - odwrotność "bottoma". Klatka nadwieszona na
pantografie powyżej obejmy (istnieją wersje bez obejmy mocowane do osi
supportu, co zapobiega wkleszczaniu się łańcucha między małą zębatkę a
ramę):

 |    |       __ <- rura podsiodłowa
 |    | o===o|  |<- górne sworznie pantografu, na których
 |    |/   / |[]|   klatka lata luźno po powstaniu luzów
 |    /   /  |  |<- pantograf (na lewo od klatki)
 |___/|_ /   |__|<- klatka, wewnątrz łańcuch []
|__(Ó)__o|       <- dolne sworznie, sprężyna (O) działa tu
 |    |             jedynie między obejmą a wewnętrznym
 |    |             ramieniem pantografu

Mimo kilku zalet "top swing" dostaje szybko luzów, czasami przez duże
"L" (co niektórych zmusza do patentów w stylu "gumka recepturka" :-))
Model XTR ma niezależne blaszki wodzika, co ma poprawiać pracę.
Przyczyny powstawania luzów są dwie: sprężyna jest tu umocowana na osi
obrotu wewnętrznego ramienia pantografu, nie mając wpływu na luzy
górnych sworzni, na których wisi klatka; oraz zdublowanie zewnętrznego
ramienia pantografu z przodu obejmy bez dodatkowego usztywnienia, co
powoduje większą podatność całego układu na siły wyłamujące przy
przerzucaniu łańcucha i w konsekwencji przyspieszone wycieranie się
sworzni.

------------------------------------------------------------------------
I.8. Czy można używać V-brejków z klamkami do canti?

{Andrzej Oziębło:}{Zbooy:}

Teoretycznie nie można, gdyż jest to zestawienie niebezpieczne z uwagi
na słabą modulację oraz niepraktyczne, gdyż wymaga ustawiania klocków
bardzo blisko obręczy. Wprawdzie praktyka uczy, że w pewnych
przypadkach uzyskuje się w miarę przyzwoite rezultaty, jeśli jednak
nie posiadamy zintegrowanych manetek, z którymi ciężko jest się nam
rozstać, lepiej zmienić klamki na V-brejkowe.
Zobacz też http://www.cyfronet.krakow.pl/rowery/
dział Sprzęt|Naprawa-regulacja-konserwacja|Regulacja V-brejków.

------------------------------------------------------------------------
I.9. Jaki łańcuch kupić?

{Andrzej Oziębło:}{Zbooy:}

Aktualnie (wrzesień 1999) najbardziej godne polecenia wydają się
łańcuchy Sachsa z zapinką Powerlink. Najlepszy stosunek jakości do ceny
ma spośród nich bodaj model PC51 (do kaset 7- i 8-rzędowych, HG/IG).
Numery modeli do kaset 9-rzędowych mają na końcu cyfrę 9 (np. PC 59).

------------------------------------------------------------------------
I.10. Założyłem nowy łańcuch i mi przeskakuje przy pedałowaniu.
      Czy muszę kupić nową kasetę?

{Zbooy, Drążek:}

Jeśli masz choć odrobinę skłonności do majsterkowania i trochę czasu,
możesz spróbować szlifowania zębów kasety. Omówienie problemu i
wszelkie szczegóły - patrz http://www.cyfronet.krakow.pl/rowery/
dział Sprzęt|Naprawa-regulacja-konserwacja|Szlifowanie kaset.

Jeśli kaseta nie jest jeszcze bardzo zniszczona starym, wydłużonym
łańcuchem, możliwe, że nowy łańcuch musi się dotrzeć i przeskakiwanie
ma szansę zniknąć po 100-150 km.

------------------------------------------------------------------------
I.11. Co ile zmieniać łańcuch?

{dome, za Janem Cytawą:}

Raportowane przez grupowiczów czasy jazdy na jednym łańcuchu są skrajnie
różne: od 250 do 15.000 km. Łańcuch zużywa się szybciej w terenie, 
w zimie, w śniegu i błocie, wolniej na szosie i w suchych warunkach.
Kryterium kilometrowe jest więc do niczego.

Jan Cytawa podał łatwą metodę sprawdzania, kiedy najlepiej wymienić
łańcuch: bierzemy suwmiarkę i rozsuwamy ją do 132 mm. Wkładamy szczęki
w ogniwa łańcucha i rozciągamy tak mocno, jak się da. Nowy łańcuch 
powinien dać odczyt 132,2 mm. Zaleca się wymianę, gdy pomiar wynosi
133,5 mm, chociaż już wtedy istnieje ryzyko, że nowy łańcuch będzie
przeskakiwał na najczęściej używanych trybach.  

------------------------------------------------------------------------
I.12. Jak serwisować rower?

{Zbooy:}

http://www.cyfronet.krakow.pl/rowery/
dział Sprzęt|Naprawa-regulacja-konserwacja|Porady techniczne Andrzeja
Oziębło.

------------------------------------------------------------------------
I.13. Jak załatać dziurawą dętkę?

{CirrUS:}

Krudka instrókcya naprafiania dendki f pónktach 7-miu i 1-nym
potpunkcie.

1. Iść do spożywczego po dobre piwko.
1a. Otworzyć piwko, wyjonć z niego tom muhem co w nim pływa (to nie
tequila), i ochoczo łyknąć.
2. W kolejności zdjąć: koło, oponę i na końcu dentke. Nie radze
odwracać kolejności w tym punkcie i zaczynać od dentki.
3. Metodom dedukcyi i wrodzoney yntelygencyi umiejscowić dziórem (im
wienksza dzióra tym łatfiej znaleść ale nie powiększać już
istniejoncej dziury na wienkszą żeby było jeszcze łatfiej znaleść już
istniejoncom dziórem która była mała a przeto trudniejsza do
znalezienia).
4. Jeśli nie macie pod renkom łatki do zaklejania to udajecie siem na
rowerze z pozostałym dobrym kołem do najbliszszego sklepu z rowerami
po zwykły zestaf łatek do klejenia (samopszylepne lub na kleju lepne)
i gdy jusz macie łatki zaklejacie dziórem. Od bidy po łatki można
podjechać na CPN, do somsiatki s pod 5-ki tej z dużymi... no wiecie
czym albo wycionć kawałek ze starej dentki i na kleju butapren lub
innym roślinnym zakleić dziórem.
5. Po nałożeniu łatki docisnąć czymś żeby sie skleiło (pamiętać zasade
ktura głosi KLEJ 3YMA GDY GO NIMA) co po przetumaczeniu z polskiego na
nasze odznacza nie przesadzać z ilościom kleja bo to nie ogrudek i
przesadzać ni ma co bo wszystko i tak albo zjedli zajency albo rumuny
(w zależności czego wiency w okolicy).
6. Dokonczyć pifko i w kolejności odwrotnej do tej zapodanej w pnkt. 2
złożyć koło cuzamen do kupy a pozostałe czenści odsprzedać po cenie
konkurencyjnej na grupie pl.rec.rowery z marżom 200%.
7. Wysłać 5$ na adres załączony pocztą za każdom zaklejonom dziórem
w/g wyżej zapodanej ynstrukcyi.

{Tomek:}

Jak to zrobić przy użyciu telefonu komórkowego?

To całkiem proste. Identyfikujesz dziurę przesuwając mikrofon po
dętce, a twój rozmówca informuje Cię w którym momencie słyszy syk.
Przecierasz słuchawką miejsce, gdzie znalazłeś dziurę, a następnie
mazią z rozłupanej baterii zaklejasz dziurę kartą, poprzdnio wyjętą z
telefonu.
To się nazywa PhoneBikeRepairKit. Do dostania w każdym DOBRYM sklepie
rowerowym.

------------------------------------------------------------------------
I.14. Podobno są jakieś ramy aluminiowe polskiej produkcji. Co o nich
      sądzicie?

{Devix:}

Producentem tych ram jest firma BikePol z Mielca. Zdania na temat ich
jakości są podzielone. Z jednej strony są ludzie, którzy połamali już
niejedną, a z drugiej rowerzyści, którzy pokonali na nich już tysiące
kilometrów. Niewątpliwym plusem jest fakt, że producent oferuje całą
gamę rozmiarów i typów (mtb, mtb amortyzowana, trial, trekking, szosa,
tandemy). Ramy można zamawiać indywidualnie u producenta, wówczas
istnieje możliwość montażu wymiennego haka przerzutki, uzgodnienia
wymiarów i koloru, wspawania dodatkowych wzmocnień na życzenie, etc.
Ceny mieleckich ram są trochę niższe niż najtańszych tajwańskich ram
alu dostępnych w sklepach. Producent udziela gwarancji na 1 rok,
podobno też zdarza im się naprawiać pęknięte ramy innych producentów.
(I co, przyznajemy rowerowy medal Teraz Polska?)

Namiary na producenta:
BikePol s.c.
ul. Kossaka 4/34, 39-300 Mielec
tel. (017) 5834813, 5827521
http://www.kki.net.pl/~bikepol

Na stronie www producenta znaleźć można cennik oraz dokładne dane
dotyczące geometrii i szczegółów konstrukcyjnych poszczególnych typów
ram. Osobiście nie jeżdżę na ramie z Mielca. Tekst opracowałem na 
podstawie wypowiedzi grupowiczów i ulotki, którą przywiozłem z targów 
katowickich.

{Michau:}

Pierwszy mielec matki rozszedł się pod zapięciem podsiodłowym, a
sztyca była dopasowana idealnie. Dwa: miał krzywo pospawany tylny
trójkąt i nie za bardzo dawało się skonstruować na tej bazie
jednoślad. Trzy: fabryczne malowanie kiepściutkie, od tłuczenia
łańcuchem lakier zaczął złazić płatami. Drugi mielec matki jest już
pospawany trochę równiej, tak na trójkę, nawet z plusem ze względu na
dobrowolne utrudnienia (killer), za to główka wewnątrz jest niezbyt
okrągła i miski nie przylegają całym obwodem - strasznie to skrzypi i
może kiedyś pęknie. Obydwa mają główkę zbyt pochyloną do tyłu -
amortyzator wyłazi do przodu trochę jak w Harley'u.

To najtańsza rama aluminiowa i z tego tytułu jest obarczona pewnymi
mankamentami, ale mimo nich da się jej używać. Jeden z moich
znajomych ma mielca wykonanego na tyle poprawnie, że nic nie skrzypi,
nic się nie rozlazło i nie sprawia wrażenia krzywego. Inny z moich
znajomych jeździ dosyć ostro i 3-letni mielec żyje. Kupując mielca
warto mu się dobrze przyjrzeć.

Alternatywą są ramy Tranz-X i pochodne, o dużo większej kulturze
wykonania (s-bend). Ciężko dostępne w małych rozmiarach, najmniejsze
jakie widziałem 17,5" i szybko zostały sprzedane. Są w sprzedaży
polakierowane za ~420 zł, o ile dobrze pamiętam.

------------------------------------------------------------------------
I.15. Jakie sakwy wybrać?

{Faciej:}

Dobre sakwy powinny posiadać kilka cech: wodoodporność (z tym jest
najgorzej), trwałość, prosty i skuteczny system mocowania do
bagażnika. Na sakwach nie warto oszczędzać - tak samo jak na piwie :-)
Powyższe założenia spełniają wyroby dwóch firm: Ortlieb Back-Roller i
Karrimor Aquashield.

Sakwy niemieckiej firmy Ortlieb (http://www.ortlieb.de) są od niedawna
dostępne w Polsce. Ich dystrybutorem została firma Wittke Sp. z o.o.
ze Swarzędza (tel. [061] 818-55-10). Ceny, mimo że niższe niż w
Niemczech, nadal mogą powalić na kolana przeciętnego rowerzystę.

Karrimor Aquashield - legenda kosztuje... W Warszawie można je kupić
za... niespełna 800 zł! Pozostańmy lepiej przy 200 DM.

Z polskich wyrobów wymienić można sakwy Duo (tańszych nie znajdziemy -
kosztują około 60 zł). Ostatnio pojawiły się także nieco droższe
produkty Alpinusa (Biko).

------------------------------------------------------------------------
I.16. Jaki rozmiar koła wpisać do licznika rowerowego?

{dome:}

Liczniki rowerowe najczęściej wymagają podania obwodu koła w milimetrach
(jeśli zakres liczb możliwych do wpisania oscyluje wokół 2000) lub
centymetrach (odpowiednio wokół 200)*. Do licznika bywa dołączana ulotka
z tabelką obwodów kół w zależności od rozmiaru opony, jednak wartości
w niej podane są na ogół bardzo niedokładne.

Najlepiej jest zmierzyć obwód koła samemu. W tym celu oznaczamy 
flamastrem punkt na przedniej oponie i na ziemi i toczymy ją razem 
z rowerem po linii prostej, póki nie przejedziemy dystansu całego obrotu 
koła (dobrze jest przycisnąć kierownicę mocno do ziemi, aby opona była
dociśnięta, jak w czasie normalnej jazdy). Oznaczamy na ziemi punkt 
końcowy i mierzymy odległość, jaką przebyło koło. Dobrze jest powtórzyć 
pomiar kilka razy i uśrednić otrzymane odległości.   

--
(*) Uwaga: najtańsze buble umożliwiają tylko wprowadzenie średnicy koła
w calach (np. 24, 26, 28). Takich liczników nie da się dokładnie 
wyregulować. 

========================================================================
II. SŁOWNICZEK TRUDNIEJSZYCH POJĘĆ


II.1. Co oznacza skrót CNC?

{Krzysztof Zieliński:}

CNC (Computer Numerical Control) jest sposobem sterowania numerycznego
obrabiarek. Nie jest to sposób obróbki, którym np. jest frezowanie,
toczenie, wiercenie, struganie czy dłutowanie (wszystko to należy do
obróbki skrawaniem). Obrabiarka CNC skrawa dokładnie identycznie jak
konwencjonalna, tyle że konwencjonalną steruje człowiek (kręci
pokrętłami, reguluje obroty, wymienia narzędzia) a w CNC wszystkiego
dokonuje specjalizowany komputer sterujący, który otrzymuje polecenia
z programu CAM (na dyskietce, po sieci) (Computer Aided Manufacturing -
wytwarzanie wspomagane komputerowo), który produkuje program dla
konkretnej obrabiarki, wykorzystując dane dostarczone z programu CAD
(Computer Aided Design - projektowanie wspomagane komputerowo), w którym
faktycznie projektant tworzy model.
Obrabiarki CNC zastępują często kilka konwencjonalnych, mają magazyny
narzędzi i czynią proces obróbki praktycznie bezobsługowym i niezależnym
od np. błędów operatora konwencjonalnej obrabiarki.

{Zbycho:}

Jeszcze kilka lat temu sam fakt, że coś było obrabiane CNC był powodem do
chwały. Tylko poważne firmy mogły sobie na to pozwolić. Umieszczenie 
napisu CNC było już nobilitacją. CNC oznaczało zwykle krótkie serie, 
możliwość częstych zmian konstrukcyjnych, a więc innowacyjności. Do tego 
można dodać wielką łatwość wykonywania rozmaitych zdobień i wzorków, 
napisów itp. Na przykład weźmy korby: techniką CNC wytwarzali je m.in. 
FSA, Race Face, czy w końcu CODA (modele z wyższych półek jak Spider 
czy Tarantula).

W dzisiejszych czasach maszyny CNC gwałtownie potaniały. Może ich używać
właściwie każdy - centra obróbcze CNC można wynajmować dosłownie na
godziny. Wystarczy pójść z dyskietką i kawałkiem aluminium i za chwilę
mamy korbę :-). Tak więc oznaczać to może te same cechy co kiedyś
(innowacyjność), ale również wyrób niesprawdzony, niedopracowany 
technicznie, eksperymentalny. Jeśli chodzi o korby na przykład: 
najlepsze wykonuje się metodą kucia i walcowania "na zimno", a dopiero
na samym końcu wykańcza się to w CNC. Jednak byle patałach może wziąć 
kawałek surowego aluminium i wykonać wyrób wyglądający na oko 
identycznie. Tylko wyglądający niestety, własności wytrzymałościowe 
byłyby skrajnie różne. Tak więc w XXI wieku "CNC" nie jest już takim 
magicznym znakiem reklamowym.

------------------------------------------------------------------------
II.2. Co oznaczają nazwy sinmoly, trimoly itp. w rowerach Authora?

{Michał Kupski:}

Sinmoly - rura podsiodłowa CrMo, reszta Hi-Ten.
Trimoly - główny trójkąt CrMo, reszta Hi-Ten.
Cromoly - chyba nie muszę już pisać?

------------------------------------------------------------------------
II.3. Jak należy pisać - V-break czy V-brake?

{Zbooy:}{Michau:}

Jeśli chcesz używać angielskich słówek, rób to przynajmniej poprawnie
- tylko V-brake! Słowo "break" oznacza "pękać", a chyba nie chciałbyś,
żeby taki los spotkał Twoje hamulce :-). Dopuszcza się także
spolszczenia: V-brejki (czytane z polska - 'fałbrejki', bądź z
angielska - 'wibrejki') lub V-mulce (raczej 'fałmulce' niż 'wimulce'
:-)). Przy okazji: "hamulce" pisze się przez "h", a przerzutki przez
"rz".

------------------------------------------------------------------------
II.4. Co to jest OTB?

{Marcin Majewski:}{Zbooy:}
             _      _          _
     o     _ \\o   (_)\__/o   (_)
  _< \_   (_)/<_     \_| \    _|/' \/
 (_)>(_)      (_)    (_)     (_)'  _\o_

OTB = Over The Bar, czyli "[lot] przez kierownicę".

------------------------------------------------------------------------
II.5. Jakie są dyscypliny MTB? Co to jest XC, DH, FR itd.?

{Tomek Banach:}

Downhill (czyli DH) to jazda rowerami w dół, przeważnie trenowana w
górach, bo tam jazda w dół trwa najdłużej. Najszybciej jak można. Do
tego celu używane są malutkie rowerki z dwoma wielkimi amortyzatorami.
Kask integralny i komplet ochraniaczy ze zbroją motocrossową mile
widziane.

Cross-country (czyli XC) to po prostu jazda rowerem po terenie, trochę
w górę, trochę w dół. Również najprzyjemniejsza w górach, ale na
terenach nizinnych też można znaleźć bardzo fajne trasy.

Dual slalom (czyli DS) to wtedy, gdy dwóch gości ściga się, który
pierwszy na dole (taka odmiana DH, na krótkich trasach). Na początku
mieli dwie identyczne trasy obok siebie, teraz jadą po tej samej, co
dodało smaczku właściwego walkom gladiatorskim.

Trial to robienie różnych trików na rozmaitych przeszkodach. Rzeczy
typu skoki na przednim/tylnym kole, różnego rodzaju obroty itp. Bardzo
widowiskowe i trudne do nauczenia, uprawiane także w mieście, gdzie
jest dużo murków, ławek, schodów i innych. Na zawodach chodzi o to,
żeby jak najmniej razy dotknąć ziemi ciałem.

Freeride (czyli FR) to w zasadzie typ roweru (za miedzą dorabiają do
tego jakąś tam ideologię, żeby się lepiej sprzedawały). FR to taka
odchudzona zjazdówka z trzema tarczami z przodu. Chodzi o to, żeby na
takim rowerku dało się jeszcze zrobić coś innego oprócz jazdy w dół
(np. wyskoczyć na piwo na Plac Zamkowy).

------------------------------------------------------------------------
II.6. Co to są łożyska maszynowe?

{Krzysztof Zieliński:}

Łożyska maszynowe to bardzo powszechnie stosowane w technice i przemyśle
łożyska toczne - usystematyzowane, ustandaryzowane i zebrane przez
producentów takich łożysk w katalogach. Charakteryzują się one tym, że
ich bieżnie i elementy toczne stanowią integralną część, dosyć
często posiadają od razu uszczelnienia. Większość projektantów maszyn 
i urządzeń technicznych nie musi sobie w ten sposób zawracać głowy
projektowaniem łożysk, tylko dobiera je z katalogu biorąc pod uwagę jego
wymiary i nośność. 

Łożyska toczne obejmują łożyska kulkowe, wałeczkowe, igiełkowe, 
baryłkowe, stożkowe i kilka innych specjalnych rodzajów. Nazwa 
"maszynowe" jest stosowana w rowerowym światku w celu odróżnienia ich od
luźnych łożysk stosowanych np. w piastach Shimano, gdzie bieżnie 
i elementy toczne nie są jedną integralną częścią.

Nie należy podchodzić do łożysk maszynowych jako do rzeczy "kultowej", 
gdyż w normalnej praktyce inżynierskiej jako łożyska toczne stosuje się 
tylko takie właśnie łożyska.

W przypadku pojawienia się luzów, trzeba wymienić całe łożysko (czasami
ściągnąć z osi za pomocą specjalnego ściągacza), co nie jest problemem 
ze względu na wspomniane wcześniej ich ustandaryzowanie. Użytkownik nie 
ma w tym przypadku na głowie problemu odpowiedniego skręcenia piasty 
i usuwania luzów. Stabilizacja boczna osi względem korpusu piasty 
załatwiana jest przez odpowiednią konstrukcję użytych łożysk, które 
w jakimś stopniu są w stanie przenieść obciążenia osiowe.

Kwestia trwałości jest dosyć płynna, ale jeżeli łożysko zostało dobrze 
dobrane przez projektanta (co nie jest łatwe ze względu na trudność
przewidzenia obciążeń) i dobrze w piaście czy suporcie uszczelnione, 
będzie służyło długo nie nabierając luzów.

------------------------------------------------------------------------
II.7. Co to jest cieniowanie i po co się je stosuje?

{Zbycho:}

Cieniowanie ma na celu trzy rzeczy: 
- zmniejszenie wagi w miejscach, które nie przenoszą dużych obciążeń, 
bez zmniejszenia przekrojów miejsc bardziej obciążonych,
- "zmiękczenie" charakterystyki jazdy na ramie, żeby nie była za twarda;
rama zbyt "betonowa" wcale nie jest dobra, 
- pozornie paradoksalne, ale zmniejszenie przekrojów rur w pewnych
miejscach ma również na celu wzmocnienie konstrukcji jako całości - 
chodzi o wyeliminowanie tzw. "węzłów" - naprężenia rozchodzą się równiej 
po całości, a nie kumulują się tylko w miejscach łączeń. 

A jak wygląda cieniowanie? 
Specjalna maszyna wsuwa do środka rury taki rozpychacz, który 
rozwalcowuje ją od środka, a jednocześnie od zewnątrz zbiera się 
materiał, który wyszedł poza początkowy wymiar zewnętrzny rury. Innymi 
słowy, cieniowanie to proces zeszlifowania materiału rury z zewnątrz 
i jednoczesnego rozepchania jej od środka, by jej średnica zewnętrzna
pozostała bez zmian. 

Najwięcej nieporozumień wywołuje kwestia x-krotności cieniowania. 
Problem bierze się stąd, że angielskie słowo "butt" oznacza zgrubienie 
na końcach rury, które pozostaje po procesie wycieniowania środka. Tak 
więc rura "single butted" oznacza rurę wycieniowaną aż do samego końca 
z jednej strony, tak się robi w tańszych wariantach gdy cieniuje się
rury masowo nie znając dokładnie ich długości po przycięciu. 
Najpopularniejsze są rury "double butted", to znaczy wycieniowane JEDEN
RAZ na z góry zadanym odcinku, oba końce pozostają nie zebrane. Trzeba
znać końcową długość rury by tak móc zrobić, ale dla poważnego 
producenta nie jest to problem. Rury "triple butted" to rury 
wycieniowane po raz pierwszy do samego końca z jednej strony, a potem 
cieniowane powtórnie na zadanym odcinku. Podraża to koszt produkcji,
a zysk wątpliwy. Rury tak cieniowane (butted) mają w środku wyraźne 
skoki grubości. Stosuje się również proces zwany po angielsku "tapering"
gdzie zmiana grubości ścianek następuje płynnie na całej długości rury 
(albo na długim odcinku). Jest to proces o wiele droższy, stosuje się go
głównie przy wytwarzaniu kierownic wysokiej klasy, oraz w niektórych 
rurach ram  - np. Cannondale wytwarza tak główną, dolną rurę ramy. 

{dome:}

Ja jeszcze tylko swoje trzy grosze w kwestii poprawności samego terminu.
"Cieniowanie" jest pojęciem ukutym i używanym wyłącznie w światku 
rowerowym, dlatego nie próbujcie go sprzedawać inżynierom. Po pierwsze,
jeśli już, to powinno się raczej mówić "pocienianie", ale ta (bardziej
poprawna) nazwa nie przyjęła się; po drugie, rury cieniowane to po 
polsku "rury o zmiennym przekroju [wewnętrznym]". 
   
========================================================================
III. PL.REC.ROWERY I ROWERY W INTERNECIE


------------------------------------------------------------------------
III.1. Jakie są fajne polskie strony rowerowe?

{Zbooy:}

Strona rowerowa u Zbooya - http://www.cyfronet.krakow.pl/rowery/
Wrocławska Strona Rowerowa - http://rower.power.com.pl
bikeBoard - http://www.bikeboard.it.pl

Na nich znajdziesz odsyłacze do mnóstwa innych, mniejszych witryn.

------------------------------------------------------------------------
III.2. Czy istnieje polski kanał IRC-owy, poświęcony rowerom?

{Poli_merek:}

Tak, #rowery. Kanał jest dostępny na IRCnecie (m.in. serwery
warszawa.irc.pl, lublin.irc.pl, krakow.irc.pl, poznan.irc.pl).
Zwykle można tam spotkać 2-3 rozmawiające osoby, choć w szczycie,
tj. rano (tak do 10.00), po południu (15-17) i wieczorami, bywa tam
po 5-6 osób naraz. Kanał ma swoją stronę (http://kanal.rowery.org/),
na której można znaleźć listę osób bywających na kanale i informacje
o zlotach i innych imprezach z nim związanych.

Do pogaduszek polecamy też ICQ (info: http://www.mirabilis.com).

------------------------------------------------------------------------
III.3. Czy są w Polsce internetowe rowerowe sklepy wysyłkowe?

{Zbooy:}

W kolejności powstawania:
Unibike - http://www.unibike.pl
Cyklotur - http://www.cyklotur.com.pl
Ando - http://www.rower.com
Sportszop - http://www.sportszop.pl
MK Bike SC - http://mkbikesc.prv.pl
 
------------------------------------------------------------------------
III.4. Po czym poznać bywalca pl.rec.rowery?

{Zbooy:}

Po stosownej naklejce na kasku i/lub na ramie. Obowiązują co
najmniej dwa wzory: starszy, zwany krakowskim (choć zrobił go człowiek
z Wrocławia :-)), i nowszy, warszawski. Z dostaniem gotowego egzemplarza
bywają problemy, ale można ściągnąć sobie odnośne pliki i wyciąć je
z folii samoprzylepnej przy użyciu plotera:
- wzór krakowski: http://www.cyfronet.krakow.pl/rowery/bin/naklejka.zip
- wzór warszawski: http://noxious.unet.pl/inne/logo.asp
A, jeszcze jedno: kolor dowolny :-).

------------------------------------------------------------------------
III.5. Od jak dawna istnieje grupa pl.rec.rowery?

{Zbooy:}

Od lipca 1997. Poniżej kopia wiadomości oznajmiającej o utworzeniu
nowej grupy, znaleziona na http://www.usenet.pl.

Path: newsmaster
From: newgroup@usenet.pl (Tomasz R Surmacz)
Approved: control@adm.usenet.pl
Message-ID: <ng-repost-1997.Jul.07-150031@okapi.usenet.pl>
Newsgroups: pl.rec.rowery
Control: newgroup pl.rec.rowery
Subject: cmsg newgroup pl.rec.rowery
Date: 07 Jul 1997 15:00 MET DST

This is a repost of a group creation message in the pl.* hierarchy.

For your newsgroups file:
pl.rec.rowery Rowery: sprzet, wyprawy, jazda w miescie.

TEMATYKA GRUPY / GROUP CHARTER

  Jest to grupa gdzie mozna:
  - wymienic sie doswiadczeniami dotyczacymi roweru jako takiego
    (klasy osprzetu, itp), jego wyposazenia, budowy nietypowych rowerow;
  - opowiedziec o swoich podrozach rowerowych;
  - poinformowac o stronach WWW poswieconych rowerowi;
  - porozmawiac o rowerze jako srodku komunikacji miejskiej -
    w szczegolnosci mozna bedzie tu omawiac organizacje akcji majacych
    na celu promocje roweru w miescie.

--
Aktualna liste aktywnych grup pl.* mozna zawsze znalezc pod adresem
http://www.usenet.pl/doc/pl.newsgroups
oraz http://www.usenet.pl/doc/news-pl-faq.3.html

------------------------------------------------------------------------
III.6. Czy istnieją jakieś archiwa grupy?

{Zbooy:}

Próbujcie szukać na:
http://www.deja.com
http://www.newsgate.pl
http://www.com.pl
http://niusy.onet.pl/niusy.html?t=archiwum&group=pl.rec.rowery

{Mariusz Kruk:}

Poza tym news://news-archive.icm.edu.pl/pl.rec.rowery
(dostępne read-only chyba zewsząd (a przynajmniej z całej *.pl)).

------------------------------------------------------------------------
III.7. Jakich reguł należy przestrzegać przy pisaniu wiadomości na grupę?

{Zbooy:}{Michał Sadowski}

Używaj w tematach przedrostków, które ułatwią czytającym odfiltrowanie
wiadomości, które ich nie interesują. Następujące przedrostki powinny
znaleźć się w tematach (razem z nawiasami kwadratowymi):

[OG] - ogłoszenie typu kupie, sprzedam
[OT] - off topic czyli post nie na temat grupy (lepiej unikać pisania
       takich postów ale jeśli już musisz napisać coś nie o rowerach to
	   umieść ten przedrostek)

Jeśli wiadomość odnosi się wyłącznie dla mieszkańców pewnego miasta
lub regionu, stosuj przedrostki lokalizacyjne. Poniższa lista jest ich
propozycją i nie jest w żaden sposób ograniczona.	   
	   
[3M] - Trójmiasto
[BIA] - Bialystok
[BYD] - Bydgoszcz
[CZE] - Czestochowa
[GDA] - Gdansk (jesli nie dla calego Trójmiasta)
[GDY] - Gdynia (j.w.)
[GLI] - Gliwice
[GOR] - Gorzów Wlkp.
[JGO] - Jelenia Góra
[KAL] - Kalisz
[KAT] - Katowice
[KIE] - Kielce
[KOS] - Koszalin
[KRK] - Kraków
[LOD] - Łódz
[LUB] - Lublin
[OLS] - Olsztyn
[OPO] - Opole
[RAD] - Radom
[RZE] - Rzeszów
[PIL] - Pila
[POZ] - Poznan
[SLASK] - jesli ogólnie dla Slaska
[SZC] - Szczecin
[TAR] - Tarnów
[TOR] - Torun
[WAL] - Walbrzych
[WAW] - Warszawa
[WRO] - Wroclaw
[ZGO] - Zielona Góra

ponadto czytaj Mini Netiquette FAQ autorstwa Mariusza Kruka:
http://epsilon.rdc.pl/nfaq.txt

------------------------------------------------------------------------
III.8. Co to jest LITeratura?

{jamala:}

LITeratura to piątkowe spotkania poLITycznie niepoprawnego odłamu
pl.rec.rowery.krakow.piwo.LITeratura, odbywające się z reguły co dwa
tygodnie, ale nie ma tu żadnej reguły (-;. Polegają głównie na wyjściu
z kLITek i bezLITosnym ujeżdżaniu bicykli połączonym z lotami
niektórych śmiałków przez kierownicę. Następnie odbywa się smarowanie
ran smarami LITowymi i grupowe udanie się na LITry piwa do cooltowego
lokalu o nieprawdziwej nazwie "Pod Blachą", gdzie pospoLITujemy się z
płonącą kiełbasą, babą z wąsami i grupą hippiesów amatorów, grających
kawałki Beatlesów. Następnie dokonujemy cudów zręczności poLITycznej
niepoprawności i LITeralnie wyśmiewamy poLITowania godne, neoLITyczne
przesądy braci rowerowej LITerując je wspak i przerzucając jednocześnie
przerzutki 3 razy do tyłu i do przodu. Wkrótce dochodzimy do etapu
anaLITycznego podejścia do problemów światowej cyklistyki i paluchami
umoczonymi w piwie kreślimy drogi na przyszłość i wyznaczamy kierunki
na poLITurowanych blatach stołów. LIT piszemy zawsze dużymi LITerami,
wymawiamy z warszawska [lajt], a jamala piszemy zawsze małą LITerą.

------------------------------------------------------------------------
III.9. Co to jest POEzja?

{Zbooy:}

Warszawski klon LITeratury :-), generalnie nie skodyfikowany i rzadszy.

{Marcin Wolcendorf:}

Chciałeś powiedzieć 'nie istniejący w formie innej, niż wykopaliska' -
czyli w zasadzie nie istniejący w ogóle. Ech, czasami chce się
zacytować 'Lepszy nowy wzór, niż łatanie dziur', bo chyba nic z tego
już nie będzie i czas na 'wieczne odpoczywanie racz jej dać Panie'...
Od pół roku nic o POEtach nie słychać, a jeśli są, to dooooobrze się
maskują :-/. Wygląda, że Warsiawka pokazała, że potrafi, jeśli chce,
ale już jej przeszło, straciła zapał. 'Jak mnie chwyci taki zapał do
pracy, to... siadam sobie spokojnie i czekam, aż mi przejdzie' - oto,
co stało się z POEzją.

    Gdzie jest knajpa "Pod Rurą"?
	
{Rafał Janica}

Między Wisłostradą a Wisłą, koło mostu Gdańskiego, na wysokości 
Cytadeli, na scieżce rowerowej. 'Rura' tak naprawdę nazywa się "SYRENKA"
i jest jedną z nadwiślańskich piwiarni, adres: Wybrzeże Gdyńskie 2.

------------------------------------------------------------------------
III.10. Skąd pobierać materiały rowerowe - dokumentacje, instrukcje?

{dome:}

Różnych materiałów (dokumentacji, instrukcji, zdjęć robionych przez
grupowiczy) można szukać pod następującymi adresami:

ftp.rowery.eu.org (Adam Zaparciński)
użytk.: rower 
hasło: rower

ftp://217.96.198.25 (Łukasz "ptashek" Szmit)
użytk.: rower 
hasło: rower

Koniecznie zapoznajcie się z zasadami użytkowania tych serwerów!

========================================================================
IV. GŁUPIE PYTANIA


IV.1. Jaki rower mam sobie kupić?

{Zbooy:}

Spytaj na grupie, ale pamiętaj, żeby od razu napisać: gdzie mieszkasz;
gdzie chcesz na nim jeździć, jak często, jak długo i jak ostro; ile
pieniędzy chcesz/możesz wydać.

------------------------------------------------------------------------
IV.2. Jak się mierzy kultowość?

{Łukasz Rewerenda:}

To akurat bardzo proste. Liczysz iloraz ceny danej błyskotki do
ceny możliwie najdroższej. Im większa jego wartość, tym większa
kultowość danej części, przyjemność z jazdy, hardkurowość i tym
większe umiejętności techniczne właściciela ;-))

To jest tzw. klasyczny, liniowy współczynnik kultowości. Stanowi
on dobre przybliżenie właściwej kultowości, jednak wzory na
współczynnik rzeczywisty, nieliniowy, zawierają wyrazy zależne
od rodzaju naklejki na tej części (np. mostki "KORE" maja ten
wyraz większy od mostków "Titec", bo te drugie są mniej
rozpoznawalne), koloru, kształtu, renomy, niepraktyczności (iloraz
niepraktyczności do ceny występuje w wysokiej potędze),
niedostępności, rozpowszechnienia wśród gawiedzi, a także
zależne od innych produktów danej firmy (jeśli np. firma Magura
wypuści tarczówki na sznurek, to ów wyraz we wszystkich jej
produktach spadnie, osiągając wartość ujemną; z drugiej strony,
jeśli firma Moots nawet bagażniki rowerowe robi z tytanu, to
kultowość innych jej produktów rośnie). Nieliniowa teoria
kultowości jest zagmatwana tylko z pozoru. Doświadczenie uczy,
że po kilku miesiącach prenumeraty dowolnego niemal pisma
rowerowego, zwłaszcza zachodniego, wykształca się u rowerzysty
zmysł kultowości, który pozwala aproksymować wspomniane
skomplikowane równanie z dużą dokładnością i bez zastanowienia.

------------------------------------------------------------------------
IV.3. Co na to Author?

{Grzesiek Gajowniczek:}

A Author na to: niemożliwe! :-)

------------------------------------------------------------------------
IV.4. Co sądzicie o sprzęcie X? Co wybrać: X czy Y?

{dome, Rado} 
Czy nam się kształt i kolor podobają? Czy chcielibyśmy to czy owo mieć?
Zawsze precyzuj, o co chodzi, chyba że oczekujesz odpowiedzi w rodzaju
"fajne" czy "do niczego".

Spójrz do recenzji rowerowych:
- na stronie bikeBoardu http://www.bikeboard.it.pl/recenzje/
- na stronie Adama Zaparcińskiego http://ranking.rowery.vm.pl/
- na stronie MTB Review (po angielsku) http://www.mtbr.com/reviews/ 

Jesli nic nie znajdziesz albo informacje beda niejasne, pytaj na liście,
ale _zanim_ kupisz (chyba, że czekasz na oklaski, ale to nie ta grupa).

------------------------------------------------------------------------
IV.5. Czym się różni rowerzysta od bikera?

{galex:}

ROWERZYSTA - potocznie: osoba jadąca (jeżdżąca) rowerem.
W szerszym znaczeniu: człowiek, dla którego jazda na rowerze i (często,
choć nie jest to warunek konieczny) śrubkowanie przy nim, to największa
frajda.Kocha swój rower.Nie ma dla niego nic lepszego niż szum wiatru w
uszach, trzask łamanej gałązki. Jazda rowerem wprowadza go w stan 
nirwany, przy szybkim zjeździe czuje się 'wciąż płynącym w dół 
strumieniem" *. Swój czas planuje tak, by jak najczęściej poświęcać go 
swej pasji. Pod tym kątem planuje urlop, wybiera miejsce pracy 
i wypoczynku, dobiera znajomych. Często w swych prorowerowych 
poczynaniach zapomina się, na czym często cierpi rodzina (pozbawiana 
wspólnie spędzanych chwil, czasem również środków finansowych).
Jego pasja niemal zawsze przeradza się w poważną i nieluleczalną chorobę
(cykloza) a miłość do roweru w nienawiść do innych środków transportu 
(tzw. "blachosmrodów'). 
Bywa nietolerancyjny wobec innych użytkowników dróg i chodników.
Poza tym to całkiem normalny człowiek, o wielorakich i zróżnicowanych
zainteresowaniach i gustach, także politycznych.

BIKER(BAJKER) - rower (dla niepoznaki nazywa go 'bikem', 'bajkiem') 
stanowi dla niego to samo, co trzy paski dla dresiarza - symbol 
przynależności do subkultury. Ponieważ rower jest jego zdaniem atrybutem 
zbyt trywialnym, gorączkowo poszukuje innych fetyszy, mających podkreślić  
przynależność do grupy. Stąd posługuje się często niezrozumiałym dla 
innych językiem ("slang"), stara się zaakcentować swą "kastowość" 
rodzajem słuchanej muzyki, specjalnym strojem lub nierespektowaniem 
ogólnie przyjętych zasad (np. norm językowych). 
Jest uodporniony na cyklozę, jego fascynacja rowerem (bikem) ma z reguły
burzliwy, lecz krótkotrwały charakter. Często porzuca go dla innych
zainteresowań, zwłaszcza jeśli może to być wyrażone odpowiednim uniformem
(patrz: rolkarze i ich spodnie z krokiem na wysokości kolan).

--
(*) (c) by jamala

------------------------------------------------------------------------
IV.6. Jak zostać grupowym spamerem?

{Adam Kadłubek:}{dome:}

Czytając chartsy (że się tak scenowo wyrażę) najlepszych spammerów grupy
przeciętny czytacz zastanawia się pewno - jakoż obdarzeni weną są ci
wspaniali autorzy, że potrafią napisać mnóstwo wspaniałych postów. Nic
bardziej mylnego. Są to kombinatorzy, którzy swoje chore ego podbudowują
zasypując grupę swoimi wypocinami. Po czy można mieć czas na rowerowanie
odpowiadając na taką ilość postów?
NIE! Żaden z tej listy nie jeździ, niektórzy wręcz nie potrafią tego
robić.
Jednakże jakoś zdają się być kompetentni i obeznani. jak oni to robią?
Otóż korzystają z lamerskich sposobów aby napisać dużo i pozornie na
temat. Oto przegląd tych metod dla nieobeznanego czytelnika, aby mógł on
przejrzeć ich machloje.

1. Metoda "Śrubkarska"
Wykorzystuje ona fakt, że na grupie często zdarzają się pytania o
naprawy czy modyfikacje sprzętu. Aby ją zastosować należy oczywiście
posiadać jakąś wiedzę, zdobywa się ją oczywiście z www gdyż spammerzy
nie jeżdżą na rowerach, chyba że na Jubilatach. Przedstawię przykładową
treść wątku z wykorzystaniem tej metody

    1. Czy można wymienić środkową zębatkę w korbie LX?

Teraz spammer szuka w Sieci co to jest LX. Po chwili odpowiada.

    2. Mocowana na kwadrat czy wielowpust?

Użytkownik ma nadzieję, że znalazł kogoś kompetentnego odpowiada:

    3. Na kwadrat

A nasz spammer dalej swoje

    4. A model 99' czy 2000?

I pada odpowiedź:

    5. 2000'

I tak dalej, spammer może trzymać ofiarę tak długo, aż tamta nie
zorientuje się, że jest robiona w bambuko. Mądry spammer wcześniej (po
4-5 postach) odpowiada zwykle:

    Ta korba jest do kitu, kup sobie XTR
lub
    Miałem taką i w serwisie zrobili
lub
    Niestety nie mogę ci pomóc.

I to wszystko można ubić 5-7 postów na wątku. Dziennie jest ok 20-30
pytań technicznych więc możliwości są ogromne. Wada, to na pewno fakt,
że szybko się co inteligentniejsi domyślają o co chodzi i KF-ują gościa.


2. Metoda "Gawędziarska"
Metoda prosta i skuteczna, większość grupowiczów nie zorientuje się, że
jest rolowana! Ale zbyt częste jej stosowanie wystawia spammera na atak
i KF.
Metoda polega na zasypywani grupy postami typu relacja z wycieczki (na
które spammer i tak nie jeździ), kontemplacje o gęstości smarów,
rozmyślania o oponach etc. Skrajnym przypadkiem tej metody są posty
typu:

Jak zajefajnie świeci u mnie słoneczko!

Dodatkową korzyścią jest możliwość późniejszego tłumaczenia się za spam
(!), przepraszania etc!


3. Metoda "Czepliwa"
Praktykowana przez zaawansowanych spammerów. W pozornej trosce o poziom
grupy spammer czepia się wszystkiego - literówek, ortografii, sensu
postów, języka etc.


4. Metoda "Omnibus, Omnitpotent, Omnispam"
Poza łączeniem poprzednich trzech metod dodaje element wszędobylskości -
spammer dodaje własne, często bezsensowne komentarze, odpowiedzi typu:
"No to super", "Fajnie", "Nie wiedziałem", etc.


5. Metoda "Pytanko-Odpowiedź-Dzięks"
Polega ona na notorycznym dziękowaniu za każdą, nawet najbardziej
pierdołowatą i skrótową odpowiedź (bo niby po co dołączać do oryginalnego
posta "Dzięki z góry" - a nuż nikt nie odpowie i na darmo się spamer
naklepie?). Przykład:

>>> Czy bloki Time pasują do SPD? 
>> Nie.
> Aha. Dzięki!

Oczywiście istnieje sporo metod dla spammera który wynikają z samego
istnienia grupy. Np. tematy rzeki (vide Bezkarni rowerzyści w Warszawie)
dają spammerowi niezwykła szansę na zaistnienie na grupie, ba wręcz na
udawanie inteligentnego! Poza tym spammerzy posiadający dwa konta mogą
istnieć jednocześnie pod dwoma nickami i nabijać dwa liczniki naraz,
prowadząc sam ze sobą konwersacje!.

Rowerzyści - nie dajmy się!

Adam "20 miejsce na top 20 spammers notowanie sierpień 2001" Kadłubek



========================================================================
V. INNE


V.1. Gdzie jest jakiś dobry sklep/warsztat w mieście XXX?

{Zbooy:}

Zobacz na specjalną witrynę z recenzjami sklepów i warsztatów
rowerowych w Polsce:
http://www.cyfronet.krakow.pl/rowery/ - dział Sklepy.
Jeśli skorzystasz - nie omieszkaj dopisać własnej opinii.

------------------------------------------------------------------------
V.2. Czy rower aluminiowy można wozić autem na bagażniku dachowym, łapiąc
     go za dolną rurę?

{Tomek Banach:}

Jeżeli rama nie jest cieniowana, to spokojnie można (przynajmniej mojej
nic się nie stało), natomiast w przypadku rowerów z ramami typu puszka
po piwie nie ryzykowałbym. W przypadku rur o dziwnym przekroju może być
natomiast problem ze zmieszczeniem jej w uchwycie.

------------------------------------------------------------------------
V.3. Czy można ubezpieczyć rower od kradzieży?

{Mariusz Kruk:}

Pozwoliłem sobie wykorzystać nadarzającą się okazję w postaci wizyty
ojca w PZU do zebrania informacji nt. ubezpieczenia roweru w w/w
firmie. Ponieważ było wiele spekulacji na ten temat, pozwolę sobie
przytoczyć, czego się dowiedziałem.

Na pytanie o ubezpieczenie się od odpowiedzialności cywilnej z okazji
jazdy na rowerze panienka w PZU odpowiedziała ojcu, że nie można. Na
pytanie "dlaczego?" odpowiedziała "bo nie ma takiej pozycji w tabeli".
I tyle.

Natomiast co do ubezpieczenia od kradzieży, to pozwolę sobie przepisać
kawałek wyciągu z czegoś (regulaminu?), co raczyli ojcu wydrukować w
PZU.

"[...] 15.2 Rowery

Ubezpieczenie rowerów może być zawarte tylko w zakresie pełnym z
obowiązującą stopą składki 19.9%. Umowy ubezpieczenia rowerów muszą
być zawierane z aneksem sporządzonym w dwóch egzemplarzach podpisanych
przez ubezpieczającego i ubezpieczyciela (wg wzoru nr 4) i ochroną
ubezpieczeniową objęte są szkody polegające na kradzieży roweru pod
warunkiem zabezpieczenia go przed kradzieżą poprzez przymocowanie
roweru do przedmiotów trwale związanych z gruntem i w sposób
powszechnie stosowany (łańcuch, kłódka itp.). Jeżeli na ramie roweru
znajduje sie numer to musi on być odnotowany na polisie. Przy
ubezpieczeniu rowerów o wartości powyżej 1000 PLN należy od
ubezpieczającego żądać przedstawienia rachunków lub innych dokumentów
potwierdzających wartość i pochodzenie roweru oraz w przypadku braku
numeru znakować ramę i numer podać na polisie. [...] Przy
ubezpieczeniu rowerów nie udziela się zniżek/zwyżek za bezszkodowy
przebieg ubezpieczenia auto-casco. Jednocześnie szkody wypłacone w
ramach ubezpieczenia AC nie wpływają na zniżki/zwyżki nabyte w związku
z bezszkodowym przebiegiem ubezpieczenia auto-casco pojazdów
napędzanych umieszczonym na nich silnikiem. Przy ubezpieczeniu rowerów
obowiązują zniżki za jednorazową opłatę składki oraz ustawowa.

15.3

Przy zawieraniu umowy ubezpieczenia motocykli i rowerów obowiązuje
dokonywanie oględzin i wykonywanie zdjęć."

{Jan:}

Najlepiej ubezpieczać rower "przy okazji". Okazja to ubezpieczanie
mieszkania. Stwierdziłem to na własnej skórze, więc to sprawdzone. Gdy
skradną Ci z piwnicy - kwota odszkodowania jest do 5% całej kwoty
ubezpieczenia, ale gdy zrabują na ulicy - do 10%. To wygodniejsze, niż
specjalne ubezpieczenie rowerowe, ze skłądką 20% jego wartości rocznie.
Nie trzeba przy tym pamiętać o tym, że ubezpieczasz rower, to działa
automatycznie względem wszystkich Twoich przedmiotów, trzymanych w
mieszkaniu i piwnicy, a nawet wynoszonych a zewnątrz od czasu do czasu.
Tyle że nie otrzymasz odszkodowania, gdy rower Ci skradną z parkingu
pod Twoją nieobecność. Zakładam tu, że będąc na parkingu podczas
kradzieży działałbyś na przekór złodziejowi. Zostałbyś więc
obrabowany, a nie okradziony. I odszkodowanie byś dostał.

Czytaj też na http://www.rowery.trojmiasto.pl

------------------------------------------------------------------------
V.4. Jak przypinać rower zostawiany na ulicy?

{Cinek:}

U-lockiem. Warte zachodu są tylko dwa:
Abus - http://www.abus.de/ez/EMain.htm
Kryptonite - http://www.kryptonitelock.com/type_bike.html
oraz ew. firmówki Treka i Wheelera. Nic poniżej 100 PLN nie jest
niestety warte polecenia.
Można też zajrzeć na http://www.trelock.de - ale tutaj nie tyle warto
inwestować w U-locki, słabsze niż te pod adresami powyżej, ale w zamki
na tylne koło.

Zapinasz _ciasno_ przednie koło, ramę, oraz solidne ogrodzenie, kratę,
wysoki słup. Zalecane jest ewentualne odpięcie przedniego koła
(zwłaszcza z quick release) i zapięcie go U-lockiem do tylnego koła i
ramy oraz tego, co śluzy nam za stojak. Od roweru należy odpiąć
wszystkie części ruchome: liczniki, lampki, oraz wyjąć siodełko, jeśli
jest na QR.

IMHO nie należy zostawiać na ulicy rowerów górskich, tylko miejskie.
Żaden zamek nie zabezpiecza przed wandalizmem - zawsze jakiś  d....res
może Ci po prostu rower skopać.

Do zostawiana na ulicy kwalifikują się rowery miastowe, o cenie
zdecydowanie niższej niż tysiąc PLN. Ze względu na korozję, nie warto
zostawiać na ulicy rowerów z przerzutkami zewnętrznymi - nie mówiąc o
tym, że łatwo je ukraść nawet z dobrze zamkniętego roweru.

Zamek U-locka trzeba raz na miesiąc-dwa spryskać WD-40, bo może się
zatrzeć (zwłaszcza w zimie!!!), a wtedy ratuje nas straż pożarna (mnie
się tak zdarzyło!) albo jakiś znajomy złodziej.

Poza tym żaden zamek nie chroni przed wandalizmem. Skopią rower i
boli...

------------------------------------------------------------------------
V.5. Jak przekonać płeć piękną, że rower też jest pięknym sportem?

{Olek:}

Przepis:
1. Postaraj się o naprawdę wygodny rower dla niewiasty (może możesz od
   kogoś wypożyczyć?). Zadbaj od wygodne siodełko i nie za dużą ramę.
2. Przygotuj ładną i niezbyt trudną trasę, z kilkoma miejscami do
   wypoczynku z ładnymi widokami.
3. Przygotuj pyszne kanapeczki (w tajemnicy!) i poczęstuj ją nimi w
   trakcie wypoczynku. Może zmieścisz do plecaka małą serwetkę?
4. W trakcie jazdy nie wyprzedzaj partnerki - nikt nie lubi ciągnąć się
   w ogonie...
5. Zakończ niezbyt późno, ale koniecznie w ładnym miejscu - pamiętaj,
   że kobieta z reguły jest bardziej wrażliwa na całokształt doznań -
   jeżeli będzie się czuła odstresowana i ukontentowana pod względem
   estetycznym, to wycieczkę będzie mile wspominać. Na "sportowe"
   dokonania przyjdzie jeszcze czas.
6. Ekstremalne trasy, w błocie i znoju, mogą skutecznie zniechęcić do
   takiej formy wypoczynku - na każdego przyjdzie jego czas na
   szaleństwa (wiem to z doświadczenia :-)).

------------------------------------------------------------------------
V.6. Gdzie w Polsce można kupić polar (materiał)?
    Kto w Polsce szyje z polaru ubrania?

{Marcin Kaczmarek:}

Polar na metry można kupić w firmie:	

MOD-POL
ul. Korfantego 25
43-400 Cieszyn
tel. (0-33) 85 13 790
e-mail:tomaszge@hot.pl

{Michał Abramowski:}{Michał Sadowski:}

W Polsce z polaru szyją następujące osoby:

Pani Jadwiga Sawicka
ul. Kwitnąca 7 m 60
Warszawa
tel. (0-22) 669 95 87

Pani Ewa Superata,
ul. Kwartowa 22/29
Kraków
tel. (0-12) 413 43 73

------------------------------------------------------------------------
V.7. O co chodzi z tą całą kultowością i Powsinem?

{Paweł Paroń:}

Dla mnie też sprawy kultu rowerowego są niejasne, ale postaram się
przybliżyć, o co mi chodziło. Otóż gdy nadchodzi słoneczne, niedzielne
popołudnie, to posiadacze drogich rowerów górskich przywdziewają
kosztowne stroje z kolorowej lajkry, równie kosztowne ciemne okulary,
tak samo drogie kaski znanych marek, zakraplają do łańcucha modny WL i
udają się (czasem bezpośrednio na rowerach, ale często autem,
przypinając rower na dachu, żeby się po drodze nie zakurzył) w pewne
ogólnie znane miejsca, położone niezbyt daleko od centrum dużych
miast. W stolicy takim miejscem jest akurat Powsin - duża ilość
niedzielnych spacerowiczów gwarantuje, że wysiłek fizyczny i finansowy
"bajkera" nie pozostanie niezauważony, a dodatkowo jest to okazja do
zaobserwowania nowinek i zaplanowania niezbędnych unowocześnień w
wyposażeniu, żeby nie schodzić ze sprzętem poniżej pewnego poziomu
"kultowości". No i z niewyjaśnionych bliżej przyczyn w kręgach owych
niedzielnych "wycinaków" pewne rzeczy są niemodne, ich posiadanie
grozi wręcz banicją z tego zacnego grona. Do takich rzeczy należy
właśnie nóżka do roweru, dzwonek, błotniki, oświetlenie i bagażnik.
Przejeżdżając przez wspomniany wyżej Powsin na rowerze, wyposażonym w
któryś z tych śmiesznych gadżetów, wywołujemy uśmiech politowania na
twarzach "lajkrowych", którzy w tym czasie spokojnie sączą na ławeczce
isostar z markowego bidonu i dyskretnie obserwują otoczenie spod
ciemnych Oakleyów. Kult rowerowy wiąże się też z innymi ciekawymi
obrzędami, jak np. regularne wizyty w pewnych miejscach, zwanych
umownie "sklepami rowerowymi", chociaż niewiele można tam kupić,
pełnią one raczej funkcję świątyń: podświetlane laserami i halogenami
szklane gabloty, a w nich tajemniczo połyskujące magiczne przedmioty o
wymyślnych, nieziemskich nazwach: "magura", "bomber", "raceface".
Ogólny poziom kultowości "bajkera" podnosi też używanie fachowej
terminologii, ze szczególnym naciskiem na takie określenia, jak
"czaderski" i "kulasty". Mam nadzieję, że ten krótki opis przynajmniej
częściowo rozwieje Twoje wątpliwości :)

------------------------------------------------------------------------
V.8. Co to jest tzw. asortyment komunijny?

{Tomek Li:}

Zjawisko jest złożone i nie da się określić prostym podaniem granicy
mierzonej ceną. Można natomiast określić pewne typowe cechy takich
produktów. Spróbuję się podjąć tego niewdzięcznego zadania, w punktach
dla czytelności:

1. Sprzedają to ludzie, którzy nic nie wiedzą i nie chcą wiedzieć o
rowerach, najczęściej w wielkich supermarketach.
2. Dostępne są tylko w jednym lub dwóch rozmiarach, i nie dowiesz się
w sklepie, jaki rozmiar mają na składzie.
3. Zrobione są z marnych materiałów i marną technologią, ale pełno w
nich błyszczących bajerów, nie spełniających zadań, które mogłyby
wynikać z ich wyglądu (zawieszenia, amortyzatory z samą sprężyną itp.).
4. Nie występują w nich części od markowych producentów, a jeśli
nawet, to te najniższe i nie przeznaczone do takiego użytku, do
jakiego aspiruje cały rower (czyli w góry!).
5. Nie nadają się do użytku bezpośrednio po zakupie - konieczna
wyczerpująca wizyta w serwisie dla regulacji i poprawek, a znowu
szanujące się serwisy nie chcą tego dotykać, bo to bardzo trudne, żeby
nie rzec, że niemożliwe.
6. Wysyp takich produktów jest z reguły na wiosnę, w maju, bo
tradycyjnie są kupowane na prezenty komunijne.


========================================================================

Autorzy FAQ-a:

{Adam Kadłubek} Adam Kadłubek (uz@katowice.msk.pl)
{Andrzej Oziębło} Andrzej Oziębło (ypoziebl@cyf-kr.edu.pl)
{CirrUS} CirrUS (goral@megsinet.net)
{Cinek} Marcin Hyła (krakow@fz.most.org.pl)
{Darek} Darek (dgi@pol.pl)
{Devix} Wojtek "Devix" Deneka (devix@zeus.polsl.gliwice.pl)
{dome} Marcin "dome" Dąbrowski (dome@pepperoni.fm.pl)
{Dominik Marczak} Dominik Marczak (dominik@wbc.krak.pl)
{galex} Aleksander 'galex' Grzelak
{Grelus} Wojciech 'Grelus' Grela (grelus@box43.gnet.pl)
{Grzesiek Gajowniczek} Grzesiek Gajowniczek (gajosgg@friko6.onet.pl)
{jamala} Kuba "jamala" Larysz (jamala@krakow.home.pl)
{Jan} Janusz Kaźmierski (jankaz@polbox.com)
{Jan Cytawa} Jan Cytawa (cytawa@tytan.umcs.lublin.pl)
{Faciej} Łukasz Faciejew (faciej@opole.mtl.pl)
{Krzysztof Zieliński} Krzysztof Zieliński (zielinski@warszawa.home.pl)
{Łukasz Rewerenda} Łukasz Rewerenda (ognacy@zeus.polsl.gliwice.pl)
{Mariusz Kruk} Mariusz Kruk (Mariusz.Kruk@rdc.pl)
{Marcin "Drążek" Drążkiewicz} (marcin.drazkiewicz@szpitalna.ngo.pl)
{Marcin Kaczmarek} Marcin Kaczmarek {marin@wbc.pl}
{Marcin Majewski} Marcin Majewski (marcin@britannica.com)
{Marcin Wolcendorf} Marcin Wolcendorf (wolcendo@free.polbox.pl)
{Michał Abramowski} Michał Abramowski (abram@kki.net.pl)
{Michał Kupski} Michał Kupski (michalk@priv.onet.pl)
{Michał Sadowski} Michał Sadowski (gmsadows@cyf-kr.edu.pl)
{Michau} Michał Musiałowicz (michau@rowery.org)
{Olek} Aleksander Lipowski (aleksander.lipowski@mclane.pl)
{Olgierd Cybulski} Olgierd Cybulski (cybulski@pkpf.if.uj.edu.pl)
{Paweł Paroń} Paweł Paroń (pawelp@biosys.net)
{Piotr Szlachta} Piotr Szlachta (pszlachta@supermedia.pl)
{Poli_merek} Tomek "Poli_merek" Ganicz (toganicz@bilbo.cbmm.lodz.pl)
{Rado} Rado "bladeth" Rzeźnicki (bladeth@widzew.net)
{Rafał Janica} Rafał Janica {jabar@polgeol.com.pl}
{Tomek Banach} Tomek Banach (tbanan@polbox.com)
{Tomek Li} Tomek Liniecki (liniecki@poczta.onet.com)
{Tomek} Tomek (gasior@priv1.onet.pl)
{Zbycho} Zbycho "BikeRider" Andruszkiewicz (zbycho@bikerider.com)
{Zbooy} Szymon "Zbooy" Madej (ysmadej@cyf-kr.edu.pl)

------------------------------------------------------------------------

Często powtarzające się pytania, na które jeszcze nie ma odpowiedzi
w niniejszym FAQ-u:

- Co sądzicie o rowerze Author?
- Co jest lepsze: gripshift czy rapidfire?

Poszukuje się chętnych do współpracy przy uzupełnieniu powyższych
braków, tudzież wynajdywaniu nowych, oraz przy usuwaniu błędów :-).


Copyright © 1999-2001 by Szymon "Zbooy" Madej (ysmadej@cyf-kr.edu.pl)     22.10.2001 09:29