Artamonow a historia roweru

Pojazd Artamonowa (5 KB) Zgodnie z Wielką Sowiecką Encyklopedią z 1950 r., syberyjski kowal Jefim Artamanow (Artamonow) przyjechał na koronację cara Aleksandra I w 1801 r. na czymś, co wyglądało jak całkowicie metalowy "boneshaker" (bicykl), znany w Europie Zachodniej dopiero od lat 70. XIX wieku. Oryginalna maszyna znajduje się ponoć w małym muzeum w Niżnym Tagile (na Uralu - przypomina to nieco Wielki Guslar Kira Buczyłowa ;-)).

To twierdzenie zostało powtórzone w radzieckiej książce opublikowanej przez Wydawnictwo Młodych Pionierów w 1981 r., jak również przez "Tiechnikę Mołodieży" i "Modelista Konstruktora" z lat 1982-1988.

Kopia pojazdu znajduje sie w Muzeum Politechnicznym w Moskwie. Z całym szacunkiem dla wczesnej Techniki Radzieckiej, czemu, do diabła, Car Aleksander nie powiedział o tym von Draisowi, gdy w 1813 r., podczas inspekcji swych oddziałów w Badenii-Wirtembergii, oglądał jego pierwszą napędzaną mięśniowo maszynę jeżdżącą? Czemu wręczył mu w dowód uznania pierścień z brylantem i po co zaprosił go na Kongres Wiedeński, by demonstrował swój wehikuł koronowanym głowom?

Analiza formy bicykla Artamonowa wskazuje, że pojazd powstał w latach 70-80. XIX w. jako kopia któregoś z zachodnich bicykli. Nie można wykluczyć, iż wykonał go kowal (który nawet mógł nazywać się Artamonow), zapewne na zlecenie miejscowego dziedzica.


Copyright © 1999 by Marek Utkin
Za pozwoleniem Autora zamieścił Szymon "Zbooy" Madej (ysmadej@cyf-kr.edu.pl)
    20.09.99 11:20